terug

De tijd van verkoudheid is weer aangebroken.. Deze kou gaat gepaard met veel niezen en snotteren. Niet alleen kost dat veel energie, maar je weerstand wordt ook steeds minder. En dat is zeker niet gunstig voor het werkleven. Verschillende vitamines slikken, lang slapen, wat is nou het beste om te doen om jouw weerstand te verhogen?

  • Draag altijd een sjaal om jouw nek te bedekken

De kou zorgt vaak voor een verminderde weerstand. Ook als je maar eventjes naar buiten gaat, kan de kou je de das om doen. En sjaal of een warme coltrui houden je nek en hals warm, waardoor je minder snel ziek zal worden.

  • Was vaker je handen

Omdat het kouder wordt zijn we vaker binnen en wordt er ook minder gelucht. Daardoor kunnen bacteriën sneller broeien.  Zet dus regelmatig de ramen open en was je handen wat vaker.

  • Houd onderrug en voeten lekker warm

In je onderrug en voeten zit de reserve energie, iets wat we willen koesteren.  Houd deze ledematen dus warm met wollen kleding.

  • Zorg dat je veel antioxidanten binnenkrijgt

Antioxidanten vechten tegen ziekteverwekkers, waardoor onze weerstand wordt verbeterd. Je vindt ze vooral in bessen, noten en knoflookpoeder.

  • Eet veel onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten bevorderen de aanmaak van witte bloedcellen die bacteriën en virussen bestrijden. Deze vetten vindt je vooral in noten en groentes als avocado.

  • Neem voldoende rust

Als je gestrest bent of weinig rust neemt, is jouw lichaam meer bezig met het verwerken van stress dan met het bestrijden van ziekteverwekkers. Slaap daarom voldoende en neem rust daar waar kan.

Datum: 26-09-2019

Reacties